Jak si nechat narůst plnovous

ledna 26, 2016

Vousy zastřižené na 5 - 10 mm nosím stabilně tak třetím rokem. Tenhle způsob vousatého žití se mi líbí a troufám si říci, že mi svědčí. Bez vousů se cítím tak nějak neúplně, zbytečně moc mladě a mládí nemám potřebu nahánět. Dlouho jsem koketoval s myšlenkou nechat si narůst delší plnovous a i když letošní zima není nejsilnější, praštil jsem do toho. Nyní se má vousatá chlouba pohybuje na nějakých 3 cm a zkusil bych se zde s vámi podělit o nějaký ten postřeh, zkušenost či moudro (jelikož s vousy přichází také moudrost).

Hned na začátek je třeba říci, že nechat si narůst plnovous, to není jen tak. Časově je to sice mnohem pohodlnější než každodenní holení, ale i tak je třeba se o vousy min. 2x týdně starat. Pokud si tedy myslíte, že není třeba nic dělat a jen nechat vousy růst, tak na to i obratem zapomeňte. Tohle si mohou dovolit snad jen lidé na ulici a třeba ani ti ne. Upravené vousy jdou ať už na vědomé či podvědomé bázi poznat a takové opečovávané vousy lze nosit i ve formálnějším prostředí. Vousy se dají nosit v nespočetně variacích a ne každému bylo dáno do vínku nosit plnovous. Někdo má zkrátka vousy řidší, druhý zase hustější, třetí světlejší a čtvrtému to nesedí k jeho celkové vizáži. Je tak na úsudku každého, jaký typ vousů si nechá dle svých dispozic narůst. Krásný však na tom je to, že to nebolí a poměrně lehce se dá vousů případně zbavit. Za pokus to stojí.







Jak tedy na plnovous? Vousy si nechte několik týdnů růst s tím, že se sem tam zastřihnou vyčuhující vousy. Zastřižení bere to na divokosti vzezření. Už samotný několika týdenní porost vyvolá v okolí rozruch, ale není ho třeba umocňovat. Každopádně je to období slastné, kdy odpadá každodenní holení. Nepropadejte však panice, i když se to nemusí zrovna zdát, tak vousy postupně zhoustnou a budou plnější. S růstem vousů může být spojeno i svědění. Pomoci může například i takový vlasový šampón či přípravky na ošetření pokožky. Není se vůbec třeba bát používat přípravky na vlasy. Odpůrci Darwina a evoluce, nechť teď přestanou číst, ale vousy a vlasy mají vlastně jeden společný prapočátek. Ono tehdy, někde v hlubokém paleolitu se na našich předcích typu homo habilis nerozlišovaly vlasy od vousů. Vše byla srst. Evoluce je však stylovější záležitost, která má ráda větší rozmanitost a tak se ze srsti postupně vyvinuly vlasy, vousy a chlupy. Vtipné je, že ještě nejsme u konce a kdo ví jak bude člověk vypadat za dalších tisíc let. Proč o tom ale píši, vous od vlasu sice ušel cestu, ale ne tak ještě dalekou. Existuje sice spousta přípravků speciálně na vousy, které určitě i stojí za to, ale pokud si nejste jisti tím, že u plnovousu nezůstanete déle, postačí i přípravky například na ty vlasy. Vousům je nutné věnovat stejnou pozornost jako vlasům a s tím je spojené i pravidelné mytí.

Vousy máme tedy řádně narostlé a dostáváme se  k prvnímu kroku. Suché vousy učešeme ve směru růstu. Co se týče hřebenu, já používám kartáč na vlasy od Kentu. Ideálnější volbou by byl samozřejmě specializovaný hřeben či kartáč na vousy, ale i s mým kartáčem jde česání skvěle. Myslím, že je v tomhle směru zcela univerzální. Vousy jsme si nyní učesali před samotným sestřihem, ale pročesat je doporučuji určitě i každé ráno a večer.




Nyní se dostáváme již k zastřihávání. Zastřihnout je můžeme pěkně postaru nůžkami či ideálněji strojkem na vousy. Jak jsem již zmínil výše, pár let jsem si zastřihával vousy do 1 cm. Můj stařičký zastřihovač vousy za 4 stovky, který měl být původně jen na chvíli  a na vyzkoušení, však nedávno odešel a tak jsem se musel podívat po novém, fundovanějším náhradníkovi. Pokud jste rozhodnutí a víte, že budete nosit vousy či strniště delší dobu, tak je určitě dobré, stejné jako do každé elektroniky,  do ní trochu zainvestovat. Nejenže vydrží déle, ale s použitím materiálu je to pak i kvalitativně někde jinde.

Svěřil jsem se tak do rukou v pánském světe, nepříliš známe francouzské značce Babyliss. A to rovnou k vlajkové lodi mezi zastřihovačema vousů, modelu E886E. Od mého prvního zastřihovače k tomuhle, je to jako přejít ze Škodovky na Porsche. Baterka vydrží celou jednu hodinu a tak u mě bez nabíjení vydrží snad i měsíc. Dlouho jsem váhal jestli zůstat u klasiky či si dopřát nějaký ten LED displej, nakonec jsem zkusil modernější pojetí a nechávám se hýčkat obrazovkou na které je vše podstatné. A teď to důležité pro naše zastřihnutí. Tento zastřihovač má rozsah zastřižení vousů od 0,4-10 mm, což je pro delší plnovous nedostačující. Pořídil jsem si ho pro tu příležitost, až obnovím svůj kratší sestřih, poté bude velice pohodlnou záležitostí. Ony se zastřihovače delších plnovousů ani nevyrábí. Já mám možnost na mém zastřihovači odklopit rozsah zastřižení a použit tak ještě kratší variantu, která se mi dobře používá na zastřižení plnovousu.


Vemte si tak zastřihovač na co nejkratší rozsah či holící strojek a opisujte s ním zlehka tvar vousů,dle tvaru obličeje. Zastřiháváme tak vousy, které se vzpouzí a trčí. Takovým to způsobem definujeme tvar vousů s tím, že na bradě si necháváme růst delší vousy než je tomu po bocích. 



Správně udržované vousy by neměly přesahovat přes horní ret. Jestliže se říká, že ďábel se skrývá v detailech, tak je to přesně ten detail. Strojkem tak oholíme vousy kolem linie knírku.


Dalším detailem jsou přebytečné vousy na tvářích a zastřižení dvou půl kruhů pod ústy. Pryč s tím. Každému však vousy rostou jinak a tak já mám zmíněné půl kruhy od přírody holé. Dalším a to celkem podstatným místem pro úpravu detailů je krk. Krk oholit až za ohryzek. Tohle vše holíme ideálně klasickým strojkem na holení či strojkem elektrickým. Poté na oholené místa dohladka naneseme kolínskou či cokoli dalšího co používáte. Pozorný čtenář si všiml, že já jsem od přírody zrzek a tak musím i na pleť opatrně. Stejně jako na tvář, tak i na oholené místa používám velice šetrnou a extra vonící bylinnou mast s měsíčkem.


Vousy máme zastřižené. Velice užitečnou věcičkou je olejíček na vousy. Ten má výživné a hydratační účinky. Existuje jich celá řada značek s celou řadou složení a vůní. Já mám doma hned dva, přičemž na obrázku níže můžete vidět Cpt. Fawcett, který krom jiného vyniká především příjemnou vůní cedrového dřeva. Naneste si na dlaň několik kapek, které poté vmasírujte do vousů a pokožky. Olejíček používám každé ráno. Celé vousy to opravdu mmj. i velmi příjemně provoní.


Konečnou fází je styling vousů. Opět existuje celá řada přípravků na vousy. Pro mé potřeby plně postačí matující pasta, kterou používám  na vlasy. Určitě však do vousů necpěte nějaký gel či lak. Stačí malé množství pasty, která se rozprostře na všechny prsty a poté rovnoměrně nanese na vousy a uhladí je.


A na závěr jedno selfíčko, jak by to mohlo vypadat po třech měsících.



A jaký vztah máte s vousy vy? Podělte se o to s námi do komentáře. 

Související

4 komentářů

  1. Ahoj,

    hezky a návodně sepsané, myslím, že tím jak jsou vousy moderní tak zde něco takového scházelo. Já mám vousy již o "kousíček" delší a používám přípravků více (s délkou vzrůstá čas na údržbu a počet přípravků :-D). Pokud se chystáš nechat ještě růst, tak se ke mně mrkni. Snažím se docela zkoušet a vybrat to nejlepší.
    Jinak balzámy a oleje s vůní cedrového dřeva jsou také moje velmi oblíbené.

    Adam

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím Adame, já se po dvou týdnech od zveřejnění článku úplně oholil. Byl to šok a obrovský nezvyk..ale hledám ideální délku na svou svatbu a vypadá to tak na cca 1 cm. Po svatbě nechávám znovu růst a třeba i delší variantu, než jsem měl... Jinak cedr mám rád úplně ve všem..kosmetika, napínáky, ramínka a dal bych si ho i do jídla kdyby to šlo..Díky za tip na tvůj blog, určitě mrknu a budu mrkat:)

      L

      Vymazat
    2. Co se týče chuti cedru v jídle, doporučuji někde na gastro výstavě sehnat termity. Jedl jsem je v Ekvádoru a ta chuť cedru tam je explozivní. Takže to jde... .

      Vymazat
  2. Ahoj, můj manžel si také nechal narůst vousy. Upravuje si je sám. A používá moji přírodní kosmetika, kterou si kupuji těchto webových stránkách. Je s ní také spokojen jako já. Přeji pohodový den.

    OdpovědětVymazat