Jak odstranit mastné skvrny z oblečení

září 01, 2015

Člověk nemusí být ani tak moc nešika, aby se mu podařilo potřísnit oblečení něčím mastným. Tuky jsou dnes k nalezení všude kolem. Jako příklad lze uvést potraviny jako máslo, olej, margarín, různé omáčky, ale také krémy a masti a ona pak i ta "jedna kapka barví".  Přičemž ta potvora gravitace tu byla před Newtonem s jablkem, je tu i po něm a ještě dlouho bude. Samotnému se mi tak nedávno podařilo při večeři nechat spadnout kousek masa na kalhoty a problém byl na světě.

Nejprve jsem dal kalhoty klasicky vyprat do pračky. Bohužel mě čekalo nemilé potvrzení mé obavy a skvrna přetrvala. Začal jsem tak různě pátrat potom, jak mastný flek dostat z kalhot. A jelikož tenhle problém potkal, či potká (nepřeji vám to) snad každého z nás, mám zde pár tipů, jak se podobných mastných fleků zbavit. Prvotní zděšení tak vystřídala naděje.





1. metoda - Saponát na nádobí
Prvně jsem se pokusil vyčistit skvrnu prostředkem na mytí nádobí. V mém případě se jednalo o Jar, ale můžete použít prostředek jakékoli značky. Metoda je to nejjednodušší a musím se přiznat, že jsem jí z počátku moc nevěřil. TV nás však od malička krmí všelijakými hesly o tom, jak saponáty účinně bojují proti mastnému nádobí. Pravda je taková, že saponáty mají speciální činidla, která spolehlivě absorbují mastnotu. 


Zakryl jsem tak celé postižené místo tekutým saponátem. 


Čistou houbičkou na nádobí jsem saponát zlehka zapracovával do skvrny. Jelikož mastná skvrna prosákla i do vnitřní strany kalhot, stejný postup jsem aplikoval i na této straně. Stačí několik minut promnout. Jedna minutka na vnější a druhá minutka na vnitřní straně. Poté jsem nechal saponát cca 5 minut působit. 


Poté lze místo opláchnout buď teplejší vodou či si pro větší účinnost smíchat jeden díl octu s dvěma díly vody. A jelikož je ocet přirozené čistící činidlo, tento octový koktejl jsem zvolil také já. Ocet obsahuje totiž zhruba 8% kyseliny citrónové, je proto velmi vhodný pro odstraňování mastných skvrn. Nemáte-li po ruce ocet, zkuste sáhnout také po citrónu. Místo jsem tak přelil a zlehka v octovovodovém koktejlu vymáchal.


Ve finální fázi je důležité vyprat  kus oděvu samostatně a to přesně dle instrukcí ze štítku.


Následoval den schnutí a zvědavosti. Pokud by skvrna i po tom všem stále zůstala, doporučuje se proces opakovat znovu. Nevěděl jsem, zda už není pro kalhoty pozdě. Mastná skvrna byla přeci jen už uschlá. Proto mě jen mile překvapilo, že po uschnutí  nebylo po skvrně ani stopy a hned první metoda se saponátem na nádobí zabrala úžasně. 


Pokud by jste saponát na nádobí neměli zrovna po ruce či by nezafungoval, pojďme si říci také jiné postupy, které jsou sic doporučovány, avšak nemám je osobně odzkoušené.

2. metoda - Kypřící prášek do pečiva
Mastné skvrny je možné vyčistit také kypřícím práškem či sodou. Dejte tak prášek či vodu do misky, přidejte trochu vody a zamíchejte. Vzniklou hmotu naneste na postižené místo a nechte několik minut působit. Nakonec místo opláchněte horkou vodou. 

3. metoda - Škrob
Škrob se nasype na mastné místo a nechá se zhruba patnáct minut účinkovat. Po uplynulé době se seškrábne a kus oděvu se nechá samostatně vyprat v pračce. 

4. metoda - WD - 40 či náplň do zapalovače
S mastnými skvrnami dokáže zatočit také legendární kutilský sprej WD-40, který se používá k promazávání, čištění, ochraně proti korozi, rozpouštění různých lepidel apod. Náhradou můžou být také některé náplně do zapalovače. Upřímně mám z tohoto způsobu trochu respekt, ale prý to funguje a prý dobře. Naneste tak sprej na potřísnění místo a nechte 20 minut působit na oblečení. Po uplynulé době vymáchejte oblečení v teplé vodě. Poté stejně jako u prvního postupu oděv vyperte v pračce. 

5. metoda - Odstraňovač skvrn
Existuje i řadu speciálních přípravků, které jsou určeny k odstraňování skvrn a lze je tak zakoupit v drogerii. Postup se tak může lišit dle formy přípravku či značky a doporučuje se jak je zvykem, postupoval dle návodu na etiketě. 

Důležitá rada na závěr. Nikdy nezkoušejte odstranit mastnou skvrnu studenou vodou. Skvrna se tím nevyčistí a naopak tuk se díky vodě tkaninou rozvede a skvrna se tak může i zvětšit.











Související

3 komentářů

  1. Tak to je super!! Určitě to vyzkouším.. já na to vždycky právě šla s vodou :D:D haha

    OdpovědětVymazat
  2. "Ocet obsahuje totiž zhruba 8% kyseliny citrónové, je proto velmi vhodný pro odstraňování mastných skvrn."
    Opravdu? A proč si myslíte, že se to jmenuje ocet? Přeci podle toho, že je to 8% roztok kyseliny octové, nebo ne? :) Jako chemičce mi to nedá a musím si rýpnout. ;)
    Jinak ale fajn tipy, určitě vyzkouším.

    OdpovědětVymazat