Když běhám ...

ledna 23, 2016

... pociťuji neuvěřitelnou svobodu. Jakmile vyběhnu, stává se pro mě okolní svět neviditelným a jsem jen já a hudba, hrající v uších. Silný tlukot srdce mi dává vědět, že žiji.

Nebylo tomu ale vždy tak. Od dětství sport miluji. Věnovala jsem se snad všem možným aktivitám. Jediné, co jsem bytostně nesnášela a co mi nešlo, byla sportovní gymnastika a běh. Na gymnastiku jako takovou musíte mít talent, to je bez komentáře. Já ho neměla bohužel po kom zdědit a se svoji muskulaturou a výškou se mi zkrátka stojky, hvězdy ani vruty ani nic podobného nedařilo. Oproti tomu je běhání přirozený pohyb a nelibost k této činnosti plyne tedy ze špatného provedení (nesprávné dýchání, nášlapy atd.) nebo jen z lenosti či pohybu samotného, pokud tedy nejste jinak tělesně postiženi.

A přestože jsem vystudovala sportovní fakultu, stojku ani hvězdu stále neumím a nechuť ke běhání mi zůstala. Změna však přišla nedávno.


Katka, moje kamarádka, se minulý rok touto dobou rozhodla udělat si na měsíc dobrodružný výlet do Amazonie a aby zvládla všechny nástrahy džungle, různá převýšení atd. dala se krom jiného na budování kondičky. Měla na to necelých 5 měsíců. Samozřejmě, že jsem jí záviděla samotnou Amazonii, kdo by nezáviděl?!  Ale říkala jsem si, jak to bude stíhat časově, je totiž pracovně dost vytížená. Zaplatila si trenéra Petra a opravdu se během těch 5ti měsíců do kondičky dostala. Jakmile se vrátila z Amazonie, v trénincích pokračovala a když jsme se setkaly, celá rozzářená na mě pořvávala, že už se jí dělají pověstné buchty. No a já záviděla zase. Chci taky ...

V září jsem tak začala chodit k Petrovi taky. Požadavky byly shodit a vytvarovat se, hlavně nenabrat objem!!! Jako motivaci jsem měla naši blížící se svatbu a přání vypadat v šatech skvostně. A tak Petr sestavil plán. Začátky byly krušné. Prvních 10 minut totiž bylo rozběhání na páse a pak samotný trénink. Začínala jsem na 3 hodinách týdně, pak jsme to skrouhli na 2 h a k tomu jsem začala lehce přidávat běh venku. Lelkovala jsem s během už před Petrem, ale vždy to rychle skončilo. Tentokrát to bylo ale jiné.

Jak se mi postupně zlepšovala kondička, najednou mě běhání začalo bavit a zjišťuji, že se změnila i má motivace. Už mě nežene dál změna postavy ale hudba a pocit uvolnění. Hudba mi určuje tempo, motivuje k větším výkonům a vždy mi zvedne náladu. Mám náročnou práci, při kterém jsem denně vystavena stresům, ale když nazuji tenisky, pustím si hudbu a zapnu aplikaci RunKeeper, kterou mimochodem vřele doporučuji, vše najednou zmizí.


Je strašně jednoduché vymlouvat se na práci a na to, že nemáme čas, že je venku nepříznivé počasí aj. Já mám za to, že je to všechno o nastavení v hlavě. Pracuji denně 10 a více hodin a domů chodím s vyplazeným jazykem. Naštěstí mám skvělého muže a například ve vaření večeří se střídáme, takže pokud zrovna nevařím, jdu za Petrem do fitka, nebo běhat. Ano, trocha toho přemlouvání tam vždy je. Především pak, když je venku škaredě nebo jsem vážně hodně unavená, ale ten pocit po výkonu je k nezaplacení.

a co od běhání můžete očekávat?

  • jelikož se jedná o aerobní aktivitu, posílíte si srdce a zlepšíte funkci plic, díky čemuž budete výkonnější a vytrvalejší a zároveň se sníží riziko kardiovaskulárních onemocnění
  • běhat můžete navíc kdykoliv, kdekoliv, s kýmkoliv nebo sám, pomalu, rychle, je to čistě na vás. Znáte snad jiný svobodnější sport, než je běhání?
  • běh vám přinese radost. Během běhání se vyplavují endorfiny, které navozují pocit štěstí. Navíc je dokázáno, že lidé, kteří běhají pravidelně jsou spokojenější, mají více energie a sebevědomí a pokud budete běhat venku, začnete i více vnímat přírodu kolem vás, což se v dnešní hektické době dost opomíjí
  • díky běhání se vám taky podaří shodit nadbytečná kila (huráááááá). Pravidelné běhání vás samo přiměje změnit stravu, aby se vám běhalo lépe, lehčeji a abyste doplňovali potřebné vitamíny a stopové prvky (železo, hořčík,..)
  • stačí vám kvalitní tenisky, kraťasy nebo legíny a triko
  • taky si běháním okysličíte mozek, začnete na různé problémy a nevyřešené otázky nahlížet z jiné perspektivy. Stane se z vás vyzrálejší a nezávislý člověk
  • není lepšího pocitu než když vidíte vlastní pokroky. Poprvé třeba zaběhnete jen kilometr ale po druhé už o kilometr více a to vás bude hnát dále. Najednou vás začne uspokojovat překonávání vlastních bariér a to chcete!
Máte oblíbenou hudbu, která vás dokáže roztančit? Namíchejte si pořádný koktejl taneční či jiné muziky. Stáhněte si ji do iPodu, telefonu, nandejte si sluchátka, obujte tenisky a vyrazte ven, aspoň to zkuste. Klidně začněte indiánským během, postupně, pomalu, ale zkuste to. Opravdu to stojí za to :-) A aby se vám běželo ještě lépe, kupte si něco hezkého, barevného na sebe. V dnešní moderní době nemusíte na běh nosit nevzhledné červené kraťasy, bílé tričko a jarmilky. Buďte kreativní a hrajte si s barvami. Zaměřte se hlavně na koupi kvalitních (barvami hrajících) běžeckých tenisek, nechte si poradit od prodavače, odborníka. Co se týče oblečení, tam se meze nekladou - kraťasy, legíny, triko, tílko, čelenka, čepice ..... Kupujte ale vše funkční, ať vám oblečení odvádí dobře pot.

Já i Lukáš jsme si koupili základ v Tchibu a jsme moc spokojení. Koupila jsem si tam fialové triko s dlouhým rukávem, barevné strakaté legíny, růžovou mikinu, běžecké rukavice a pás na mobil a klíče. Luky tam objevil běžeckou mikinu a tepláky.
Pokud nechcete investovat do oblečení sta tisíce, sledujte tak Tchibo a Lidl, kde mají občas fitness a running kolekce.
P.S: Už se zase těším na to, až vyběhnu ...
A moje aktuální motto? "Když běžíš, není co řešit" a občas vypnout je potřeba.





Související

5 komentářů

  1. Skvělá motivace! Krásně se to četlo, jen tak dál :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji Eliško, taková zpětná vazba mě vždycky posune dál :-) JJ běh je skvělý a jsem ráda, že jsem na to konečně přišla. M

      Vymazat
  2. Super článek. Nejhorší je, když Vás do běhání někdo nutí. Člověk na to musí přijít sám. Jak píšeš, nazout tenisky, pustit nakopávající hudbu do uší a vyběhnout .. bože, jak mi to teď v těhu chybí. Nemůžu se dočkat svého prvního výběhu jako matka :). Přeji spousty naběhaných kilometrů!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :-) Jak já nesnášela, když mě do běhání někdo nutil .... grrr .... Užívej těhotenství, prý je to nejkrásnější období, teda pokud nemáš celé dny hlavu v záchodě:-) K běhání se určitě brzy vrátíš. M

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat