Rozhovor se zakladatelkou Dyzajn marketu Terézii Tunkovou

února 19, 2015

Když jsem přemýšlela, s kým bych si přála udělat první rozhovor, nebylo to tak těžké. Za chvíli nás čeká první letošní Dyzajn market, nastal tak ten správný čas vyzpovídat zakladatelku Dyzajn marketu Terézii Tunkovou. Dostaveníčko jsme si daly na Letné v příjemné kavárně Nacafe. Přišla jsem o pár minut dřív než Tereza, nachystala jsem si "nádobíčko" a objednala si dvojku bílého. Tereza přišla sladěná do své oblíbené černo-bílé kombinace, s úsměvem na rtech a já v tu chvíli věděla, že nás čeká velice zajímavý rozhovor. A taky že ano. Rozhovor jsme vedly skoro dvě hodiny a tady je výsledek.

Terezie Tunková
Zdroj: Valerie Kubátová
Ahoj Terezo, ráda tě poznávám. Mohla by ses nám pro začátek prosím ve stručnosti představit?
Pocházím z Dobřichovic, vystudovala jsem gymnázium v Berouně a pak architekturu a pozemní stavitelství na ČVUT. Při vysoké škole jsem prodávala v obchodu s vážnou hudbou, pak jsem pracovala v ateliéru svých rodičů a koupelnovém studiu. Od roku 2010 pořádám nyní největší open-air prodejní výstavu autorské tvorby Dyzajn market. V Praze žiju 10 let.

Co bylo prvním takovým impulsem k tomu, aby ses vrhla do projektu Dyzajn market?
Už od školky jsme s mamkou a babičkou něco tvořily, na střední škole jsem dokonce pro své spolužačky vyráběla šperky. Při vysoké škole jsem vyráběla šperky společně se svou sestrou. Jednoho dne jsme začaly prodávat naše výrobky na Fler.cz. Jednalo se především o šperky korálkové a drátěné, posléze také o origami. O šperky byl velký zájem, velmi rychle jsem zjistila, že se tvorbou uživím. Jelikož moji kamarádi také hodně tvořili a stále více lidí chtělo vidět více mých výtvorů, domluvila jsem se s kamarádem, který vlastní kavárnu Jericho, že tam uspořádám první Dyzajn market. To bylo v roce 2010, někdy dva měsíce před Vánocemi. Bylo tam 13 designérů. Takhle to vlastně celé začalo.

Jaká byla tvoje vize a očekávání? Naplnila se?
Nikdy jsem neměla jasnou vizi. Moje představa z dětství byla, že bych se chtěla živit vyráběním šperků, ale nikdy bych na to neměla odvahu. Všechno, co se stalo, beru jako náhodu či osud? To, že jsem seděla doma, když jsem neměla práci, mě nutilo více tvořit a zlepšovat se. První Dyzajn market v Jerichu žádný obří úspěch nebyl, ale bylo to milé. Začala jsem sbírat kontakty na tvůrce, které bych si tam představovala, a postupně jsem zjistila, že mají zájem. Začala se objevovat i poptávka ostatních designerů. Propojili jsme se tedy s další kavárnou (třeba Velryba co je vedle Jericha) a najednou nás bylo třicet. Zájemců přibývalo, a proto jsme pořád hledali větší místa a větší kavárničky, až jsme se dostali na piazzetu Národního divadla, což byla obrovská náhoda.

Zdroj: Dyzajn market

Co všechno můžeme na Dyzajn marketu najít?
V tuto chvíli podstatě všechno: oblečení od hlavy až k patě, obuv, spodní prádlo. Pánské i dámské oblečení, i když dámské převažuje. Také tam najdeme různé módní doplňky, kabelky, ozdoby do vlasů, notýsky, dokonce i nějaké doplňky do bytu (stínidla, menší sedáky). Nejvíce samozřejmě šperky všeho druhu.

Jaká je tvoje pozice v tomto projektu krom toho, že jsi zakladatelka?
Dyzajn market jsem brala na začátku spíše jako prostor pro sebe a své kamarády, kteří taky rádi tvoří. Nikdy mě nenapadlo, že se tím uživím. Momentálně tvoří náš tým 11 lidí, na plný úvazek se mu věnují dva lidé z týmu. Zbytek jsou externisté, kteří se v mezičase a po dobu Dyzajn marketu starají o různé věci jako produkce piazzety, dětský koutek, doprovodný program, módní přehlídky, účetnictví atd. Moje podmínka je, aby pro mě pracovali lidé, které to baví a mají zápal. Mám v týmu lidi, kteří jsou opravdu profíci ve svém oboru a které práce na Dyzajn marketu opravdu baví.

Když jsi s Dyzajn marketem začínala, kde jsi sháněla prodejce/vystavovatele? Máš nějakou představu, kolik jich bylo na začátku a kolik jich je teď?
Sbírala jsem si vizitky z různých marketů, které jsem navštěvovala nebo kterých jsem se osobně účastnila, a jakmile jsem začala organizovat Dyzajn market, všechny nasbírané vizitky jsem zúročila a vytvořila jsem si tak základní databázi kontaktů. Napsala jsem jim a oni se chtěli marketu zúčastnit. Na začátku bylo účastníků 13 a teď 180. Více míst piazzeta ND bohužel nemá.

Děláme rozhovor na blog, který je zaměřený na pánskou a dámskou módu, lifestyle, DIY atd. Jaký módní styl ty osobně preferuješ?
Pro mě je otázka módy strašně složitá. Já se módními trendy neřídím, nepročítám si módní časopisy a nenosím to, co je zrovna in. Nosím to, co se mi líbí a co mi sluší. Skoro bez výjimek nosím téměř pořád šaty nebo sukně. Jednou za čas si na sebe ráda vezmu i kalhoty. Oblékám se téměř výhradně od našich designérů. Samozřejmě obyčejné trika si kupuji normálně v obchodech. Stále musím řešit to, že nemám konfekční velikost a stále tak musím nutit designéry, aby šili něco, co je univerzální a pružné. Mám už ale své koně, v jejichž stájích jsem jako doma.

Zdroj: www.yaxitaxi.com
Jakým vývojem si za posledních pár let tvůj styl prošel?
Nosila jsem hodně džíny, chodila jsem hodně v černé barvě. Mám ráda černobílou kombinaci.  Můj styl se změnil samozřejmě hodně i se založením Dyzajn marketu a to díky tomu, že můžu zajít za designérem a říct mu, aby mi podobnou sukni ušil na míru. Sukni Black mountain, kterou mám teď na sobě, mám v tomto střihu asi osmkrát. Trička mám převážně od Yaxi Taxi. Šperky nenosím žádné kupované v běžném obchodě. Moje největší změna je určitě ve špercích. Nosívala jsem pouze obrovské náušnice, ale za poslední dva roky se mi tento styl dost změnil. Teď nosím opravdu malinké náušnice, případně kombinaci náušnice + náhrdelník.

Máš nějakou svoji oblíbenou módní značku?
Určitě Yaxi Taxi, jelikož její oblečení lichotí mé postavě. Používá hodně kombinaci černo-bílo-červenou a tu já mám moc ráda.

Oblečení z jakého materiálu máš nejraději?
Preferuji úplet, protože má v sobě zahrnutou bavlnu, můžu ho prát normálně, nemusím ho dávat do čistírny a je pružný, takže ať se mi změní jakkoliv postava, tak mi pořád bude sedět.

A nejoblíbenější kousek v šatníku?
Těch bude určitě víc, ale ty úplně nejoblíbenější budou jedny šaty od Yaxi Taxi. Jsou hodně barevné, vypadají jako impresionistický obraz, střih je hodně zajímavý a je to originální kousek. Dají se nosit jak bez spodničky tak se spodničkou a jsou mírně do áčka.

Jaký módní styl se ti líbí na mužích?
Líbí se mi jak chlap s kšandama a motýlkem, tak chlap v obyčejném tričku a džínách. Teď spolupracujeme s kluky z Krispol store, kteří šijou nádherné motýlky. Jejich styl se mi moc líbí.

Když máš volný čas tak….?
Zajdu si ráda s přáteli posedět na dobré vínko či jídlo, popovídat, do kina. Taky zacvičit, ale to beru jako takové to nutné zlo. Mám ráda kvalitní filmy, zajímavé koncerty, hlavně jazzové a klasické hudby.

Zdroj: www.fler.cz/shop/studio-maliska
Pohybuješ se ve světě autorské tvorby a to jak hudební, módní, DIY. Kam podle tebe ta móda směřuje a jak se vyvíjí?
Autorská tvorba se určitě vyvíjí, ale neřekla bych, že se vyvíjí někam jednotně. Každý designér má ten vývoj jiný.

Máš nějaké svoje oblíbené vystavovatelé/prodejce? Vyjmenuj nám, prosím, aspoň tři.
Takže určitě Yaxi Taxi, důvody jsem už zmiňovala. Dále potom studio Malíská, protože dělá krásný a originální porcelán a to jak hrníčky, tak šperky. Mám toho doma od ní spoustu a v Čechách je podle mého názoru top designér co se týká porcelánu. Třetí je Black mountain, holčina, která šije převážně sukně a šaty a dělá nádherné výšivky.

Děkuji ti za rozhovor. Ještě nám nakonec řekni, co tě jako první napadne, když se řekne:
Jaro – zelená
Móda – barvy
DIY – udělej si sám za každou cenu a s jakýmkoliv výsledkem
Láska na první pohled – krása
Nezávislost – žena
Ideální muž - chlap










Související

0 komentářů