Rozhovor: Kožené výrobky v minimalistickém duchu od Rychter_D

října 20, 2015

Poprvé jsme jeho výrobek spatřil zhruba před rokem a to na fotce od své známé. Bylo to takové velmi minimalistické unisexové psaníčko a hned mě zaujalo. Ten rukopis jsem dosud neznal, ale věděl jsem, že o něm jistě ještě uslyším. S Danielem Rychterem, tedy designérem, který stojí za značkou Rychter_D, jsme se seznámili na tržišti Lemarket. Při pohledu na jeho výrobky se mi ihned vybavilo jak psaníčko mé známé, tak i další kousky, které jsem viděl různě po internetu jako součást různých outfitů. Všechny díly zapadly do sebe a bylo tak bez pochyby, kdo za koženými výrobky stojí. On ten rukopis je vážně výrazný. Rychter_D si to designuje v pěkném a minimalistickém severském stylu a není tomu náhoda,  že přitom pochází ze Severní Moravy. Dle jeho slov jeho značka představuje sílu, funkčnost, odolnost, tradici a čisté linie. Tedy přesně to, co od výrobků očekávám a nečekal jsem tak dlouho a rovnou si také jeden kousek objednal. A jelikož je potřeba podporovat kvalitní a tradiční česká řemesla, domluvil jsem si také rozhovor . Zde ho máte. 


Jak ses Danieli k vyrábění kožených doplňků vlastně dostal? Jsi na to studovaný či jsi samouk?
Vše to vzniklo úplně náhodou, nebál jsem se pracovat rukama a zároveň mě bavil design. Vzešlo to z mých potřeb. Sháněl jsem kvalitní pouzdro pro tablet a zjistil jsem, že je snazší si ho vyrobit. Nikdy před tím jsem nedržel šídlo a jehly v ruce, takže jsem vystudovaný metodou pokus/omyl.

Šiješ všechny výrobky ručně? Můžeš nám nastínit v čem je ruční výroba lepší než na stroji?
Ano, zakládám si na tom že všechny výrobky musí být prošity ručně. Při ručním prošívání používám voskované nitě od průměru 1 mm a výše. Dotažení švů kontroluji vlastní silou a jen díky tomu vznikají pevné křížení nití v dírách. Stroje nejsou technologicky schopné vytvořit prošívání tak hrubou nití. Dávám doživotní záruku na prošívaní jelikož není jediný steh, který by neprošel mýma rukama.


Jak sháníš materiály a jaké druhy kůže máš v nabídce?
Já používám nejčastěji hovězinu. Tato kůže má vysokou pevnost a je tvarově stála. Samozřejmě vyrábím i z měkčích materiálu jako je teletina nebo beranina, ale to skutečně jen zřídka a na zakázku. Samotné objevení tradiční a kvalitní české koželužny mi zabralo zhruba půl roku.

Je výroba kožených doplňků tvůj hlavní příjem? Jaké máš vize do budoucna?
Ne, jsem ještě zaměstnaný a toto je hlavně činnost u které se odreaguji a realizuji se. Do budoucna bych rád vytvořil skupinu lidí, která by mi pomohla budovat moji značku a rozvíjet tak tradiční české řemeslo.


Kde všude lze tvé výrobky zakoupit?
Co se týče kamenných prodejen tak v Brně/ Wolfgangstore a u nás v Ostravě na krámě Ty Identity, dále online na eshopumolo7, rychterd.bigcartel.com  a hlavně na Facebooku Rychter_D.

Při výrobě mého clutche si se mnou výsledný vzhled konzultoval. Jak moc si necháváš zákazníky ovlivňovat design? Jde jen o detaily či si můžou celý výrobek navrhnout sami?
Z velké části se na mě obracejí lidé, kteří mají požadavky na funkčnost a rozměr a v tom jaký bude konečný design mi věří a nechávají vše na mě. Ale samozřejmě se na mne obracejí i tací, kteří mají velice specifické požadavky. Rád vycházím lidem vstříc, ale vše má své meze. Nemůžu razit srdíčka a květinky, prošívat růžovými nitěmi a nebo opravovat zipy na taškách jiných výrobců :-). Chci totiž zachovat specifické rysy mých produktů.

Jaký je tvůj nejžádanější výrobek a jaký výrobek vyrábíš nejraději?
Teď vede dámská/unisex peněženka s mincovníkem. Mám rád výzvy a nejraději tedy vyrábím větší věci, jako jsou batohy a nebo cestovní zavazadla.


Kdo jsou tvoji nejčastější zákazníci?
Řekl bych, že je to skupina lidí, které už nebaví stále se opakující design známých brandů a jejich výroba v gigantických továrnách. Jsou to lidé, kteří chtějí upřímný produkt bez jakýchkoliv zbytečností, vyrobený poctivě u nás v ČR.


Měl bys tip na to, jak rozpoznat kvalitní kožený produkt od nekvalitního?
Určitě dej na dotek, neboj se výrobek pořádně prohlídnout, přivoň si. Taky by jsem dal určitě význam tomu, jak dlouho výrobce působí a jaké jsou na něho recenze.

Ruční výroba musí být velice náročná, jak nejraději relaxuješ?
Snažím se relaxovat každý den. Základ je káva a snídaně, takže si rád zajdu někam sednout. Odpočívám spíše aktivně, se ženou se snažíme často cestovat a nebo jen tak si vyjít někam do Beskyd nebo Tater. K uvolnění napětí přispívá i hudba, festivaly, přátelé. Krom toho všeho jsme si pořídili štěně maďarského ohaře :-D ,takže jsme teď dost venku v parku.

Děkuji za rozhovor a ať se daří. Na závěr nám však ještě prozraď, jaký máš vztah s módou?
Na prvním místě je pro mě kvalita materiálu, pohodlí. Ze svých zkušeností vím, že na oblečení a obuvi je zbytečné šetřit. Jako řemeslník musím zvládat denně několik outfitů, takže šatník mám poměrně obsáhlý, od jeansů a sneakerů až po saka a derby shoes.






Foto: Archiv Rychter_D











Související

0 komentářů